Blog

Sådan får vi udviklet dagtilbuddet (6)

istockphoto-1074078616-612x612

 


SÅDAN FÅR VI UDVIKLET DAGTILBUDDET (6)

- Børns udvikling

 

Det kan være et stort arbejde, at sørge for at det enkelte barn er i trivsel og udvikling. Det pædagogiske personale kan ofte være på overarbejde. Især hvis der skal en specialpædagogisk indsats til. 

Personalet kommer ofte til kort, fordi de ikke er rustet til at varetage et specialpædagogisk arbejde. De har ofte ikke nok viden på området, hvilket gør opgaven vanskelig at varetage. 

Som det ser ud nu mange steder, så skal pers…

Læs mere…

Sådan får vi udviklet dagtilbuddet (5)

istockphoto-1060110696-612x612

SÅDAN FÅR VI UDVIKLET DAGTILBUDDET (5)

- Planlægning og didaktiske overvejelser

 

Hverdagen i et dagtilbud kan hurtigt virke hektisk og nogle gange kaotisk, hvis hverdagen bliver præget mere eller mindre af tilfældige valg.

Børnene vil vælge det de i forvejen kender og er gode til. De fleste børn vil vælge de samme lege, de samme aktiviteter, eller de samme måder at lave forstyrrelser på.

Hvis der ikke er en plan for, hvad hverdagen skal indeholde, så vil ansvaret blive lagt ud på børnene.

Læs mere…

Sådan får vi udviklet dagtilbuddet (4)

istockphoto-907634190-612x612

Sådan får vi udviklet dagtilbuddet

Den pædagogiske indretning skaber både mere ro og kan udvikle kompetencer. 

Om bygningerne/rammerne er nye eller gamle betyder ikke alt for pædagogikkens betingelser. Det er hvordan rammerne benyttes, der betyder rigtig meget for pædagogikkens betingelser.

Rammerne handler ikke bare om kvadratmeter, men også om, hvordan kvadratmeterne benyttes, så de skaber gode betingelser for, at det pædagogiske personale og børnene kan opleve en indholdsrig hverdag. 

Der…

Læs mere…

Sådan får vi udviklet dagtilbuddet (3)

istockphoto-1270197770-612x612

SÅDAN FÅR VI UDVIKLET DAGTILBUDDET (3)

 - Fælles værdier skal skaber fælles retning


Når der skal samarbejdes, så har det en stor betydning, at der er fælles "fodslaw" om den pædagogiske retning.

Det er lettere at samarbejde, når planen kendes, og det er netop det, som værdierne skal hjælpe med. 


Mange dagtilbud får skrevet værdier ned, som de fleste mennesker, kan være enige i. 

Hvis værdierne kun er ord på papiret, så vil det ikke skabe fælles retning. Den fælles retning kommer først i…

Læs mere…

Sådan får vi udviklet dagtilbuddet (2)

istockphoto-1310605549-612x612

SÅDAN FÅR VI UDVIKLET DAGTILBUDDET (fortsat 2)

- Kommunikationen er bygget på positive følelser


Første step til, at kunne udvikle dagtilbuddet, at der er tillid imellem børn, medarbejdere, ledere og forældre. Hvis tilliden ikke er til stede eller meget lille, så er der stor chance for at der sker meget lidt udvikling. 

Det vil de fleste nok være enig med mig i.

Tillid er også nøglen til god kommunikation. Meget tillid er nøglen til MEGET god kommunikation. 

Imens alle nikker, så oplever j…

Læs mere…

Sådan får vi udviklet dagtilbuddet

images

SÅDAN UDVIKLER VI DAGTILBUDET!

Mange har en forventning om, at mange hænder kan redde alt indenfor dagtilbuddet. Det er desværre ikke min erfaring, at det KUN er løsningen på alt!

Selv om der også er brug for flere pædagoger på dagtilbuddet, så handler det i høj grad også om, hvordan pædagogernes kompetencer anvendes, så dagtilbuddene fungerer bedst mulig.  

Der er nemlig mange elementer der påvirker den komplekse hverdag, som pædagogerne er en del af. Selv om der bestemt også er brug for ans…

Læs mere…

At være selvhjulpen kan have en stor indflydelse på dit barns opvækst


SIDDER DU PÅ DINE HÆNDER?

- eller springer du op af stolen?

Two hands signalling thumbs up and thumbs down Hands are making indecision signals hands stock pictures, royalty-free photos & images


"Moaaar...jeg vil gerne...."

Er du typen der springer op fra stolen, når dit barn kalder?

Eller er du typen der sætter dig på dine hænder og lader dit barn selv udføre opgaven med sproglig vejledning fra dig. 

Uanset hvad du gør, så lærer dit barn noget af begge dele. 


DETTE LÆRES NÅR DU SPRINGER OP AF STOLEN

Hvis du er typen der springer op fra stolen, så:

  • lærer dit barn, at det er DINE hænder der skal udføre handlin…

Læs mere…

Derfor oplever dit barn, at det får skæld ud!


 

DERFOR OPLEVER DIT BARN, AT DET FÅR SKÆLD UD!

 

Da mine børn var små, kunne jeg ikke forstå, når de sagde at jeg skældte dem ud i konfliktsituationer. 

Altså når jeg selv mente, at jeg ikke havde skældt dem ud...

Jeg havde jo bare snakket med dem, synes jeg selv!

 

 

Adorible child girl with big blue eyes in grey wool knitted sweater and hat with white pompom looks at camera with hands on cheeks. Place for text, mock up, banner. Grey background.Handmade clothes Adorible child girl with big blue eyes in grey wool knitted sweater and hat with white pompom looks at camera with hands on cheeks. Place for text, mock up, banner. Grey background.Handmade clothes kids stock pictures, royalty-free photos & images

Det var først da jeg læste om følelsernes bankkonto i "7 gode vaner" af Stephen R. Covey, at jeg fandt ud af, hvad der var i spil.

Senere har jeg selv videreudviklet "følelsernes konto" som jeg beskriver i bogen "hvem…

Læs mere…

Sådan laver du en plan for dit barns computerspilleri!

 

 

Sådan laver du en plan for dit barns computer spilleri. 

 

bærbar, notesbog, computer, arbejde, person, mennesker, Spille, dreng, barn, isolerede, ung, siddende, lille, barn, baby, barndom, uddannelse, produkt, spædbarn, lille barn, lille, koncept, læring, menneskelige holdninger

 

Det sidste blogindlæg handlede om, Hvorvidt dit barn spillede for meget på computer. Det gør de fleste børn, og det er der en god grund til!

Vi kender det fra os selv. Vi gør enten det vi er bedst til eller det vi kender rigtig godt. 

Det er fordi vores hjerner elsker vaner. Vaner kan være gode til mange ting, for det gør livet lettere for os. Vi har brug for vaner.

Vanerne er det der sætter hjernen på "pitstop" - kroppen…

Læs mere…

SPILLER DIT BARN FOR MEGET PÅ COMPUTEREN?

children_win_success_video_game_play_happy_notebooks_creative-764632.jpg!s1

SPILLER DIT BARN FOR MEGET PÅ COMPUTEREN?

Oplever du, at dit barn spiller ALT FOR MEGET computer?

Rigtig mange børn sidder klistret foran en computer, IPAD eller en mobiltelefon. Det er nemt og hurtig underholdning, der virker som narkotika. Jo mere de spiller jo mere afhængige bliver de. 

Mange forældre ønsker i virkeligheden ikke, at deres barn bruger så mange timer foran skærmen, men det kan være svært, at få barnet væk derfra, uden de store konflikter. 

Har du det også sådan?

Syntes du …

Læs mere…

JEG ER TILBAGE!

Efter flere år med ansættelse som konsulent i en af landets kommuner, har jeg nu igen startet KVIKpædagogik op. 

HVORFOR HAR JEG DET?

Jeg set og oplevet, hvordan flere børn mistrives fordi de ikke har fået udviklet sig på bestemte områder. De har det svært på det sociale og det personlige plan. Derfor har de brug for hjælp, så de kan klare sig godt igennem livet. 

HVAD KAN JEG SÅ HJÆLPE MED?

Igennem min ansættelse som pædagogisk konsulent, har jeg oplevet flere og flere børn, der har udfordringer og huller i deres udvikling. Det kan give disse børn problemer igennem hele deres opvækst og i deres ungdoms og voksenliv. Nogle af de udfordringer de vil have, vil minde om diagnoser som ADHD eller diagnoser inden for Autismespekteret. 

HVAD KAN DU FÅ HJÆLP TIL?

Noget af det jeg hjælper med er, at se, hvilke huller der er i udviklingen og arbejde med det grundlæggende som skal være til stede for, at barnet kan udvikle sig.

Lade mig give et eksempel:

Søren slår andre børn, når han kommer i konflikt. Søren ved godt han ikke må slå, men gør det igen og igen. 

Ofte vil man arbejde med, at forklare søren, at det gør ondt på den der er blevet slået. "prøv at se på Ida, hun græder" - og alligevel vil Søren slå Ida igen næste gang, der opstår en konflikt.

HVAD KAN DER SÅ GØRES?

Der er brug for at arbejde "bag om" problemet. Det kan nemlig bunde i noget barnet ikke har fået udviklet omkring sig selv (selvets udvikling). 

Det kan handle om flere ting, som barnet skal mødes i:

  • mærke smerte på en naturlig måde
  • kende til forskellige følelser
  • lave strategier, der sikrer at barnet bliver favnet af andre børn og voksne
  • blive set, hørt og forstået 

HVORDAN KAN MAN LÆRE BARNET DETTE?

Jeg har lavet online-programmer er designet til dig. Der er udførligt beskrevet, hvordan der kan arbejdes med hvert punkt. Ligesåvel som der er skemaer der kan krydses af, så du ved, hvad dit barn kan og hvad det har brug for, at få lært. 

VIRKER DET?

Jeg har hjulpet mange pædagoger og forældre med at skabe udvikling for børn der har huller i "selvets udvikling". 

Så længe der sættes fokus på problemstillingen og der arbejdes med kvalificerede metoder og redskaber der tilfører barnet positiv læring, så vil der i langt de fleste tilfælde ske en udvikling, som barnet vil få glæde af resten af livet. Det udvikles nemlig ikke bare af sig selv, for det man ikke ved man kan udvikle - udebliver. Derfor er det vigtigt, at komme igang hurtigst muligt, så barnet kan få et så "normalt" liv som muligt. 


Tak fordi du læste med! 


De bedte hilsner fra

Birgit

KVIKpædagogik

Hvis du har lyst til at følge mit nyhedsbrev kan du trykke på linket nedenfor:

wwwkvikpædagogik.dk







Write your text by editing it directly on this page.

Write your text by editing it directly on this page.