HAR DIT BARN IKKE NOGEN AT LEGE MED?

23-02-2015


Imorgen skal jeg til Otterup og holde foredrag med efterfølgende gruppearbejde. Noget ad det, som jeg vil komme ind på er, hvordan vi opdrager vores børn, så de kan begå sig i fællesskabet. Jeg vil i dette blogoplæg komme omkring, hvordan udvikling af de sociale kompetencer, kan hjælpe barnets deltagelse i fællesskabet.

 

Alle børn vil gerne være en del af et fællesskab. Det er her de føler sig værdsatte og får nogle dejlige oplevelser sammen med andre. De lærer af, at være sammen med andre børn, og de lærer også af, at være sammen med voksne, der bruger tid på dem. 

Du har måske et barn, der kommer hjem fra skole og fortæller, at det ikke må være med i de andres leg. Det oplever de fleste børn på et eller andet tidspunkt i deres liv - og det gør ondt. Det gør ondt på dit barn, men det gør også ondt på dig, for du ønsker selvfølgelig det bedste for dit barn. Det kan være svært, at stå på sidelinien og se, at ens barn bliver holdt udenfor, eller ikke er en del af fællesskabet. 

Du kan få en følelse af, at være magtesløs, fordi du ikke kan gøre noget. Du kan selvfølgelig snakke mit dit barn om det, og give det gode råd. Det er desværre bare ikke altid, at det slår til.

Det kan nogle gange dreje sig om helt andre ting der gør sig gældende for, at kunne være en del af fællesskabet. 

Der er flere ting der gør sig gældende, for at kan indgå i fællesskabet. Jo flere kompetencer et barn har, jo lettere vil det være for barnet, at kunne være med i fællesskabet. 

De forskellige kompetencer, er noget der skal læres. Det kommer ikke af sig selv, men det er noget, som børn bliver opdraget/dannet til. Som forældre vil du være den person, der påvirker dit barn mest, fodi du er den nærmeste omsorgsperson. 

Når du laver noget sammen med dit barn, så kan du lære dit barn nogle sociale kompetencer. Det kan du fx, når du spiller et spil sammen med dit barn. Her lærer du dit barn at vente på tur, skiftes til at kaste terningen, sige værs`go når teningen afleveres, og tak når terningen modtages. Så her har du allerede lært dit barn nogle forskellige sociale kompetencer: vente på tur, skiftes, kommunikere socialt. 

Det kan også være, når dit barn hjælper dig med aftensmaden eller noget andet. Her kan du italesætte, at det har været en stor hjælp, at dit barn har hjulpet dig. På den måde, bliver dit barn bevidst om, at det er god til, at hjælpe, som også er en social kompetence.

Sådan kan du hver gang, du laver noget sammen med dit barn, være forbillede for, hvordan man begår sig blandt andre mennesker, og italesætte det, så det det giver en positiv effekt.

Når dit barn får nogle positive oplevelser og følelser, i forbindelse med det I laver sammen, så vil dit barn lære af det, som du gør.

Har du andre gode ideer til, hvordan de sociale kompetencer kan udvikles? Skriv gerne om, hvad du gør sammen med dit barn:)

 

Venlig hilsen 

Birgit

 

 

 

Skriv din kommentar

Tilbage til oversigten