DETTE TILBYDER JEG:

FOREDRAG/WORKSHOP OM:

"FØLELSERNES KONTO"

"Følelsernes konto" er som en konto vi kender fra banken af. Der kan sættes ind på kontoen og der kan trækkes på kontoen. 

Når der er masser af positive følelser, så er der godt med plusser på kontoen. Når der er mange negative følelser, så er der trukket alt for meget på kontoen. 

Disse emner kommer vi omkring:

  • hvad der giver positive følelser
  • hvad der giver negative følelser
  • erfaringer der bygges følelser på
  • det vi plejer at sige/gøre, - og om at ændre vaner
  • en konkret konflikthåndteringsmodel


Du får masser af bud på, hvad du kan gøre for at fylde kontoen op, så du sikrer at krav kan efterleves og negative følelser bliver vendt til positive følelser. Her vil du blive klogere på mentalisering, og din rolle i denne proces. 

"Følelsernes konto" giver både en AHA-oplevelse og stof til eftertanke, og mulighed for at gå direkte igang med at skabe en hverdag med positivt udfald.



WORKSHOP OM "SOLSIKKEBØRN" - STERNS TEORI OM SELVET I PRAKSIS

Vil du blive klogere på, hvad det er der kan blokere et barns relationsdannelse!

  • undrer du dig over, hvorfor barnet ikke er optaget af at gå i relation med andre børn?
  • hvorfor barnet ikke tager initiativ?
  • hvad der gør, at barnet undviger øjenkontakt?
  • hvorfor barnet er mere optagede af ting frem for mennesker?

workshoppen giver dig en viden om, hvad der skal til, for at et barn bliver "klar" til at danne relationer til andre mennesker. 

Flere og flere børn får diagnoser helt ned til 3 års alderen. Der er noget der er fraværende i Deres udvikling, som der skal arbejdes med.

På workshoppen kan du arbejde med en konkret case på et barn du har en relation til i hverdagen. Du vil få værktøj til, at udvikle barnet efter en handleplan, som er skræddersyet til dig!

Der bliver arbejdet ud fra Daniel Sterns teori om selvets udvikling. 

 

 

Kurset: ”Vi hjælper børn videre”

I et tæt samarbejde mellem ”Tankefelt i et børneperspektiv ”og ”KVIKpædagogik”, der drives af henholdsvis Benthe Bagshaw og Birgit Springer har vi skabt Følelses-konsulenterne.

Sammen har vi udviklet dette kursus: "Vi hjælper børn videre"

Kurset hjælper med at udvikle børns forståelse og handlemåder på de følelser, som de oplever i krop og sind. Særligt de negative følelser som fylder i børnene. Der bliver lagt vægt på at give børnene følelsesmæssige færdigheder, så børnene får mulighed for at udvikle sociale kompetencer og afbalancere sine følelsesmæssige tilstande.

Samtidig er kurset sammensat således at det både retter sig til børn og til det pædagogiske personale i dagtilbuddene.

Dette kursus strækker sig over 14 dage, med et pædagogisk eftermiddagsmøde, en pædagogisk dag, samt kurser for børn og personale i dagtimerne, mens børnene er i børnehave, samt guidning og rådgivning af personalet i dagstimerne.

”Vi hjælper børn videre” er sammensat af teori, der er praksisnært og med hjælp af mesterlærerprincippet implementerer vi det lærte i kurset. Det pædagogiske personale, kan på denne måde lettere relatere til metoderne, og derved omsætte kurset til praksis.

Metoderne er effektfulde, velafprøvede og hjælper samtidig børnene her og nu, samt på lang sigt.

 

Kursets mål for børn og voksne er at:

· få vendt negative følelser til positive følelser

· alle kommer mere i balance med egne følelser

· skabe større trivsel, robusthed og overskud

· lærer at bearbejde negative følelser der sætter sig i kroppen, ved enkle metoder

· få en forståelse for, at alle følelser er naturlige

· lærer hvordan man kan gøre noget ved følelser der gør ondt, for at få det bedre

Metoderne som er unikke og nyskabende vil opleves som en god synergi, da de hurtigt giver stor effekt og dermed positiv udvikling og trivsel for både børn og personale.

 

Kursets indhold:

Personalet bliver indført i og lærer metoder, de kan anvende i hverdagen sammen med børnene, så børnene lærer at håndtere egne følelser. Det være sig, både følelser i al almindelighed og negative følelser, der har hobet sig op i børnene.

Redskaberne som personalet bliver indført i, hjælper både personalet og børnene til bedre mentalisering.

Metoderne er kulturforandrende da der skabes nye måder at håndtere konflikter på.

Disse metoderne afhjælper konfliktoptrapning, da personalet lærer en anden metode at tilgå konflikterne på.På denne måde frigives de negative følelser, både hos børn og voksne, så de ikke sætter sig fast i det psykiske system.

Børnene bliver indført i metoder, hvor de møder ”Futji” i ”Bogen om Futji”, der læses og læres sammen med børnene og det pædagogiske personale.

Her klædes det pædagogiske personale på til at anvende bogen, og de redskaber bogen byder på.

Redskaberne kan anvendes, når der opstår noget svært, som børnene kan mærke i kroppen. Det kan være eksempelvis ”mavepine”, som er kommet af en følelse, der er blevet til kropslig smerte. Her får børnene redskaber, de kan benytte, så ”mavepinen” går væk.

Kurset hjælper børnene med, at negative følelser sætter sig fast i deres følelsesmæssige erfaringsgrundlag, og vil i stedet blive til positive erfaringer som de vil bære med sig i livet.


Udbytte af kurset:

 

Børnene får:

· flere positive følelser end negative følelser

· tillid til andre

· mere selvværd

· konkrete redskaber i konflikter, de kan benytte videre i livet

· konkrete redskaber at benytte, når en negativ følelse har sat sig i kroppen

· lært en ny kultur


Det pædagogiske personale får:

· en konflikthåndteringsmodel der skaber positive følelser

· bevidsthed om at egen pædagogisk tilgang har afgørende betydning for børns følelsesreaktion

· mere overskud i hverdagen, når negative adfærd ændres til positiv adfærd

· redskaber de kan anvende med det samme

· mulighed for at gøre en positiv forskel i det pædagogiske arbejde


Lederne får:

· færre sygedage hos medarbejderne, da disse drænes mindre i dagligdagen

· medarbejdere, der får en større faglighed på det følelsesmæssige erfaringsområde

· medarbejdere der er mere tilfredse og professionelle i deres arbejdsliv, da de ikke vil være tynget i samme omfang af følelsesmæssige udfordringer

· mere tid til andre ledelsesopgaver, da medarbejderne bliver mere tilfreds og selvhjulpne i de følelsesmæssige pædagogiske opgaver.


Kommunen får:

· frigivet økonomi, der ellers ville gå til sygemeldinger blandt personalet i dagtilbuddene

· færre børn der skal have et specialpædagogisk tilbud i forhold til negativ adfærd

· mindre pres på PPR

· Kommende skoleelever, der er mere skoleparat, på det følelsesmæssige plan


 

 

Bog: "Hvem kan - du kan!"    

199,95 + forsendelse 



Bliv MAX inspireret til, din egen hverdag, som pædagog eller leder! 

Bogen er skrevet i "du" form, så du kan mærke, at det er dig bogen er skrevet til. 

Du bliver klogere på din egen rolle i hverdagen, og hvad du kan gå igang med, for at skabe en hverdag, du selv bliver glad for. 


"Hvem kan-du kan!" er fyldt med eksempler, som du kan relatere dig til. Du får konkrete værktøj´er du kan anvende med det samme og skabe positive forandringer. 􏰌

Bogen kan bestilles her:

https://www.gucca.dk/hvem-kan-du-kan-bog-p380611

RÅDGIVNING:

Rådgivning: op til 4 personer

Grupperådgivning:  fra 5 personer og op 20 personer

Klippekort 10 timer rådgivning/sparring: op til 4 personer

􏰑􏰋􏰆􏰕􏰎 􏰄􏰆􏰅􏰂􏰈􏰖􏰍􏰋􏰆 􏰈􏰉 􏰓􏰈􏰅􏰜􏰋􏰕􏰅􏰐􏰈􏰄􏰂 􏰈􏰉 􏰌􏰆􏰑􏰋􏰆􏰕􏰆􏰅 􏰓􏰈􏰅􏰜􏰋􏰕􏰅􏰆􏰘

 

ANDET:

Jeg har også arbejdet meget med indretning, strukturen i hverdagen og det organisatoriske. 

Temaerne ovenfor er for at frigive ressourcer til personalet, så de kan bruge deres tid så konstruktivt som muligt. 



Kontakt:

Tusind tak! Vi vender tilbage hurtigst muligt.