følelses-konsulenterne

Følelses-konsulenterne er et samarbejde mellem Benthe Bagshaw, der driver ”Tankefelt i et børneperspektiv ” og Birgit Springer, der driver ”KVIKpædagogik”.

Vi har begge to mange års praktisk erfaring, som henholdsvis lærer (Benthe) og pædagog (Birgit).

Derforuden har vi masser af videre uddannelse indenfor specialpædagogik og et hav af forskellige kurser.

Alt det vi underviser i, har vi selv haft hands-on. Så vi ved hvad vi taler om. 

Vi har praktiseret de teorier vi underviser i, så det derfor er let at forstå, det vi taler om.

'

Kursus: "Sådan bliver dine nye pædagogmedhjælpere og vikarer klædt på til opgaven"

Sådan tager du noget af presset fra pædagogerne!


Du skal sende de unge nyansatte medhjælpere og vikarer på kursus, hvis du vil tage noget af arbejdspresset fra dit faste pædagogiske personale.


Vi læser i undersøgelser og hører i medierne at:

· pædagogerne er pressede

· de bruger en stor del af deres arbejdstid på møder

· det ofte er de unge vikarer og medhjælpere der er alene sammen med børnene

· det er svært for pædagogerne at finde overskud og til det pædagogiske arbejde


Derfor har vi sammensat dette 4 timers kursus for nye medhjælpere og vikarer.


· Kursusdeltagerne vil få en baggrundsviden, som de kan bruge direkte i hverdagen.

· Det vil lette arbejdet ude i dagtil-buddet for den enkelte pædagog.

· Det vil gøre hverdagen tryggere for børnene, da de unge vil være bedre rustet til at løfte opgaven de har påtaget sig.

 

Kursus: ”Vi hjælper børn videre”


Sammen har vi udviklet dette kursus: "Vi hjælper børn videre"

Kurset hjælper med at udvikle børns forståelse og handlemåder på de følelser, som de oplever i krop og sind. Særligt de negative følelser som fylder i børnene. Der bliver lagt vægt på at give børnene følelsesmæssige færdigheder, så børnene får mulighed for at udvikle sociale kompetencer og afbalancere sine følelsesmæssige tilstande.

Samtidig er kurset sammensat således at det både retter sig til børn og til det pædagogiske personale i dagtilbuddene.

Dette kursus strækker sig over 14 dage, med et pædagogisk eftermiddagsmøde, en pædagogisk dag, samt kurser for børn og personale i dagtimerne, mens børnene er i børnehave, samt guidning og rådgivning af personalet i dagstimerne.

”Vi hjælper børn videre” er sammensat af teori, der er praksisnært og med hjælp af mesterlærerprincippet implementerer vi det lærte i kurset. Det pædagogiske personale, kan på denne måde lettere relatere til metoderne, og derved omsætte kurset til praksis.

Metoderne er effektfulde, velafprøvede og hjælper samtidig børnene her og nu, samt på lang sigt.


Kursets mål for børn og voksne er at:

· få vendt negative følelser til positive følelser

· alle kommer mere i balance med egne følelser

· skabe større trivsel, robusthed og overskud

· lærer at bearbejde negative følelser der sætter sig i kroppen, ved enkle metoder

· få en forståelse for, at alle følelser er naturlige

· lærer hvordan man kan gøre noget ved følelser der gør ondt, for at få det bedre

Metoderne som er unikke og nyskabende vil opleves som en god synergi, da de hurtigt giver stor effekt og dermed positiv udvikling og trivsel for både børn og personale.


Kursets indhold:

Personalet bliver indført i og lærer metoder, de kan anvende i hverdagen sammen med børnene, så børnene lærer at håndtere egne følelser. Det være sig, både følelser i al almindelighed og negative følelser, der har hobet sig op i børnene.

Redskaberne som personalet bliver indført i, hjælper både personalet og børnene til bedre mentalisering.

Metoderne er kulturforandrende da der skabes nye måder at håndtere konflikter på.

Disse metoderne afhjælper konfliktoptrapning, da personalet lærer en anden metode at tilgå konflikterne på.På denne måde frigives de negative følelser, både hos børn og voksne, så de ikke sætter sig fast i det psykiske system.

Børnene bliver indført i metoder, hvor de møder ”Futji” i ”Bogen om Futji”, der læses og læres sammen med børnene og det pædagogiske personale.

Her klædes det pædagogiske personale på til at anvende bogen, og de redskaber bogen byder på.

Redskaberne kan anvendes, når der opstår noget svært, som børnene kan mærke i kroppen. Det kan være eksempelvis ”mavepine”, som er kommet af en følelse, der er blevet til kropslig smerte. Her får børnene redskaber, de kan benytte, så ”mavepinen” går væk.

Kurset hjælper børnene med, at negative følelser sætter sig fast i deres følelsesmæssige erfaringsgrundlag, og vil i stedet blive til positive erfaringer som de vil bære med sig i livet.


Udbytte af kurset:


Børnene får:

· flere positive følelser end negative følelser

· tillid til andre

· mere selvværd

· konkrete redskaber i konflikter, de kan benytte videre i livet

· konkrete redskaber at benytte, når en negativ følelse har sat sig i kroppen

· lært en ny kultur


Det pædagogiske personale får:

· en konflikthåndteringsmodel der skaber positive følelser

· bevidsthed om at egen pædagogisk tilgang har afgørende betydning for børns følelsesreaktion

· mere overskud i hverdagen, når negative adfærd ændres til positiv adfærd

· redskaber de kan anvende med det samme

· mulighed for at gøre en positiv forskel i det pædagogiske arbejde


Lederne får:

· færre sygedage hos medarbejderne, da disse drænes mindre i dagligdagen

· medarbejdere, der får en større faglighed på det følelsesmæssige erfaringsområde

· medarbejdere der er mere tilfredse og professionelle i deres arbejdsliv, da de ikke vil være tynget i samme omfang af følelsesmæssige udfordringer

· mere tid til andre ledelsesopgaver, da medarbejderne bliver mere tilfreds og selvhjulpne i de følelsesmæssige pædagogiske opgaver.


Kommunen får:

· frigivet økonomi, der ellers ville gå til sygemeldinger blandt personalet i dagtilbuddene

· færre børn der skal have et specialpædagogisk tilbud i forhold til negativ adfærd

· mindre pres på PPR

· Kommende skoleelever, der er mere skoleparat, på det følelsesmæssige plan