Solsikkebørn

sunflower-3550693__480

Flere og flere børn bliver solsikke-børn

Hvad vil det sige at være et solsikke-barn?

Solsikke-børn er ikke som andre børn. Solsikke-børn er børn, der skiller sig ud enten på deres adfærd eller på deres udvikling.

De kan være meget forskellige;  nogle er sirlige og forsigtige - andre er flagrende og kan ikke finde ro i legen med andre børn, men farer omkring fra det ene til det andet. Nogle solsikke-børn bevæger sig hurtigt videre til det næste - Rastløse, uden at fordybe sig i en leg eller aktivitet.

Andre solsikke-børn mere stillesiddende kan virke initiativløse og er meget iagttagende på hvad andre børn laver. De kan være svære at få igang med leg, fordi de ikke byder ind med noget i legen. 

Solsikke-barnets udfordring, kan være et symptom på at der er noget bagvedliggende, der er fraværende i barnets udvikling. Løsningen skal ofte findes et helt andet sted, der ikke er indlysende at få øje på. Det kræver, at der bliver gået systematisk til værks, for at finde den grundlæggende faktor, der kan udvikles på.  

Feks., hvis et barn ikke vil lege med andre børn, så hjælper det ikke, at sætte barnet i en leg med andre børn, hvis det handler om, at barnet skal have lært at aflæse andre, for at kunne deltage i legen. Så skal solsikke-barnet, først have lært at aflæse andre. Solsikke-barnet skal have lært det grundlæggende først, før det kan indgå i en leg med andre. Sådan kan der også være andre bagvedliggende udviklingspunkter barnet skal igennem først. 

Hvis Solsikkebarnet ikke får lært disse færdigheder og kompetencer, så kan det være, at barnet får en diagnose, fordi barnets adfærd bliver mønstre barnet ikke selv kan bryde. 

Flere og flere børn får diagnoser indenfor autismespekteret, helt ned til 3 års alderen. Derfor er det vigtig, at tage hånd om solsikke-børnene og se hvordan vi kan få dem ud af deres mønstre og få udviklet det som er fraværende.

Bag Solsikke- barnets adfærd gemmer der sig et barn, der gerne vil have den hjælp der skal til, hvis de selv kunne bede om det. Solsikke-barnet kan ikke selv få udviklet det der er fraværende i sin udvikling, derfor kræver det voksne der arbejder med hyppige gentagelser og bevidste handlinger.

Write your text by editing it directly on this page.

JEG ER TILBAGE!

Efter flere år med ansættelse som konsulent i en af landets kommuner, har jeg nu igen startet KVIKpædagogik op. 

HVORFOR HAR JEG DET?

Jeg set og oplevet, hvordan flere børn mistrives fordi de ikke har fået udviklet sig på bestemte områder. De har det svært på det sociale og det personlige plan. Derfor har de brug for hjælp, så de kan klare sig godt igennem livet. 

HVAD KAN JEG SÅ HJÆLPE MED?

Igennem min ansættelse som pædagogisk konsulent, har jeg oplevet flere og flere børn, der har udfordringer og huller i deres udvikling. Det kan give disse børn problemer igennem hele deres opvækst og i deres ungdoms og voksenliv. Nogle af de udfordringer de vil have, vil minde om diagnoser som ADHD eller diagnoser inden for Autismespekteret. 

HVAD KAN DU FÅ HJÆLP TIL?

Noget af det jeg hjælper med er, at se, hvilke huller der er i udviklingen og arbejde med det grundlæggende som skal være til stede for, at barnet kan udvikle sig.

Lade mig give et eksempel:

Søren slår andre børn, når han kommer i konflikt. Søren ved godt han ikke må slå, men gør det igen og igen. 

Ofte vil man arbejde med, at forklare søren, at det gør ondt på den der er blevet slået. "prøv at se på Ida, hun græder" - og alligevel vil Søren slå Ida igen næste gang, der opstår en konflikt.

HVAD KAN DER SÅ GØRES?

Der er brug for at arbejde "bag om" problemet. Det kan nemlig bunde i noget barnet ikke har fået udviklet omkring sig selv (selvets udvikling). 

Det kan handle om flere ting, som barnet skal mødes i:

  • mærke smerte på en naturlig måde
  • kende til forskellige følelser
  • lave strategier, der sikrer at barnet bliver favnet af andre børn og voksne
  • blive set, hørt og forstået 

HVORDAN KAN MAN LÆRE BARNET DETTE?

Jeg har lavet online-programmer er designet til dig. Der er udførligt beskrevet, hvordan der kan arbejdes med hvert punkt. Ligesåvel som der er skemaer der kan krydses af, så du ved, hvad dit barn kan og hvad det har brug for, at få lært. 

VIRKER DET?

Jeg har hjulpet mange pædagoger og forældre med at skabe udvikling for børn der har huller i "selvets udvikling". 

Så længe der sættes fokus på problemstillingen og der arbejdes med kvalificerede metoder og redskaber der tilfører barnet positiv læring, så vil der i langt de fleste tilfælde ske en udvikling, som barnet vil få glæde af resten af livet. Det udvikles nemlig ikke bare af sig selv, for det man ikke ved man kan udvikle - udebliver. Derfor er det vigtigt, at komme igang hurtigst muligt, så barnet kan få et så "normalt" liv som muligt. 


Tak fordi du læste med! 


De bedte hilsner fra

Birgit

KVIKpædagogik

Hvis du har lyst til at følge mit nyhedsbrev kan du trykke på linket nedenfor:

wwwkvikpædagogik.dk







Write your text by editing it directly on this page.

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!