SPILLER DIT BARN FOR MEGET PÅ COMPUTEREN?

children_win_success_video_game_play_happy_notebooks_creative-764632.jpg!s1

SPILLER DIT BARN FOR MEGET PÅ COMPUTEREN?

Oplever du, at dit barn spiller ALT FOR MEGET computer?

Rigtig mange børn sidder klistret foran en computer, IPAD eller en mobiltelefon. Det er nemt og hurtig underholdning, der virker som narkotika. Jo mere de spiller jo mere afhængige bliver de. 

Mange forældre ønsker i virkeligheden ikke, at deres barn bruger så mange timer foran skærmen, men det kan være svært, at få barnet væk derfra, uden de store konflikter. 

Har du det også sådan?

Syntes du også, at dit barn sidder for meget foran skærmen?


VIL DIT BARN IKKE LAVE ANDET END AT SPILLE?

Dit barn vil måske ikke lave andet end at sidde bag en skærm, så derfor kan det være svært for dig at diske op med noget, som dit barn gerne vil lave i stedet for. 

Som forældre kan computer, IPAD og mobiler være lette løsninger til, at få ro på sit barn. I starten kan det være både sjovt og ganske bekvemt, at få ro på sit barn og tilmed ganske harmløs. Senere kan det give anledning til irritation og konflikter, fordi det er det eneste dit barn er optaget af. 


LÆR DIT BARN KOMPETENCER

Børn har det på samme måde som vi voksne har det. Vi bruger tiden på det vi er gode til. Så du kan stille dig selv det spørgsmål, hvilke kompetencer har dit barn?

Kompetencer er den viden, de færdigheder og de erfaringer, der kan omsættes til konkret handling. 

Så dit barn har brug for at kunne noget, så dit barn kan vælge noget andet end computeren. 


VIL DIT BARN VÆLGE NOGET DET IKKE KAN?

Måske vil det prøve noget nyt af, men hvis dit barn ikke får succes med det, så vil det næppe prøve igen. 

Lad mig komme med et eksempel. 

Dit barn vil gerne tegne. Det laver kruseduller, fordi det ikke kan tegne noget der forestiller noget. Det er sjovt i starten, men senere kan det se, at det ikke rigtig forestiller noget. Dit barn vil sammenligne sig med andre der kan tegne og stiller krav til sig selv, som det ikke kan indfri. Derfor holder dit barn op med at tegne. 

HVORDAN KAN DU LÆRE DIT BARN NYE FÆRDIGHEDER?

Når dit barn skal lære nye færdigheder, så kan du tage dit barn i "mesterlære". det vil sige, at du viser dit barn, hvordan dit barn kan gøre og så lader du dit barn selv gøre det bagefter. 

Når dit barn fx. skal lære at tegne. Så kan du selv tage et stykke papir og give dit barn et andet stykke papir. Så aftaler du med dit barn hvad I skal tegne (Noget simpelt) fx. en bil. Så tegner du en firkant på dit papir og dit barn tegner en firkant på sit papir. derefter to cirkler til hjul. 

vupti! så er der en bil!

Når dit barn oplever, at det selv har ført pennen, så vil det opleve, at det er lykkedes med en tegning af en bil!

Derefter kan i prøve at tegne en sol, med en cirkel og streger som solskin. Et træ - to streger som træstammen og en cirkel på toppen som trækrone.

til sidst kan tegningen farvelægges. 

Dit barn vil nu opleve at det har fået nye færdigheder. Nu skal dit barn igang med at få en masse erfaringer med at tegne, alt muligt. Det vil sige det har evnen til at tegne, hvilket har givet dit barn en ny kompetence. 

Jo mere dit barn tegner, jo dygtigere bliver det! Nu har det en mulighed for at vælge noget som det også godt kan.

Hvis dit barn kun har kompetencen at spille computer, så kan det kun vælge det. 

Her er eksempler på hvad der kan læres: 

  • en sportsgren - cykling, gymnastik, bold og leg mm..
  • kreative aktiviteter - tegne, ler/modellervoks, træ (save/hamre) mm..
  • Natur - hulebyggeri, gå på opdagelse, orienteringsløb mm.

Jo flere kompetencer dit barn har, jo lettere er det for dit barn at vælge noget andet til!

Mvh 

Birgit




Write your text by editing it directly on this page.

JEG ER TILBAGE!

Efter flere år med ansættelse som konsulent i en af landets kommuner, har jeg nu igen startet KVIKpædagogik op. 

HVORFOR HAR JEG DET?

Jeg set og oplevet, hvordan flere børn mistrives fordi de ikke har fået udviklet sig på bestemte områder. De har det svært på det sociale og det personlige plan. Derfor har de brug for hjælp, så de kan klare sig godt igennem livet. 

HVAD KAN JEG SÅ HJÆLPE MED?

Igennem min ansættelse som pædagogisk konsulent, har jeg oplevet flere og flere børn, der har udfordringer og huller i deres udvikling. Det kan give disse børn problemer igennem hele deres opvækst og i deres ungdoms og voksenliv. Nogle af de udfordringer de vil have, vil minde om diagnoser som ADHD eller diagnoser inden for Autismespekteret. 

HVAD KAN DU FÅ HJÆLP TIL?

Noget af det jeg hjælper med er, at se, hvilke huller der er i udviklingen og arbejde med det grundlæggende som skal være til stede for, at barnet kan udvikle sig.

Lade mig give et eksempel:

Søren slår andre børn, når han kommer i konflikt. Søren ved godt han ikke må slå, men gør det igen og igen. 

Ofte vil man arbejde med, at forklare søren, at det gør ondt på den der er blevet slået. "prøv at se på Ida, hun græder" - og alligevel vil Søren slå Ida igen næste gang, der opstår en konflikt.

HVAD KAN DER SÅ GØRES?

Der er brug for at arbejde "bag om" problemet. Det kan nemlig bunde i noget barnet ikke har fået udviklet omkring sig selv (selvets udvikling). 

Det kan handle om flere ting, som barnet skal mødes i:

  • mærke smerte på en naturlig måde
  • kende til forskellige følelser
  • lave strategier, der sikrer at barnet bliver favnet af andre børn og voksne
  • blive set, hørt og forstået 

HVORDAN KAN MAN LÆRE BARNET DETTE?

Jeg har lavet online-programmer er designet til dig. Der er udførligt beskrevet, hvordan der kan arbejdes med hvert punkt. Ligesåvel som der er skemaer der kan krydses af, så du ved, hvad dit barn kan og hvad det har brug for, at få lært. 

VIRKER DET?

Jeg har hjulpet mange pædagoger og forældre med at skabe udvikling for børn der har huller i "selvets udvikling". 

Så længe der sættes fokus på problemstillingen og der arbejdes med kvalificerede metoder og redskaber der tilfører barnet positiv læring, så vil der i langt de fleste tilfælde ske en udvikling, som barnet vil få glæde af resten af livet. Det udvikles nemlig ikke bare af sig selv, for det man ikke ved man kan udvikle - udebliver. Derfor er det vigtigt, at komme igang hurtigst muligt, så barnet kan få et så "normalt" liv som muligt. 


Tak fordi du læste med! 


De bedte hilsner fra

Birgit

KVIKpædagogik

Hvis du har lyst til at følge mit nyhedsbrev kan du trykke på linket nedenfor:

wwwkvikpædagogik.dk







Write your text by editing it directly on this page.

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!