Sådan laver du en plan for dit barns computerspilleri!

 

 

Sådan laver du en plan for dit barns computer spilleri. 

 

bærbar, notesbog, computer, arbejde, person, mennesker, Spille, dreng, barn, isolerede, ung, siddende, lille, barn, baby, barndom, uddannelse, produkt, spædbarn, lille barn, lille, koncept, læring, menneskelige holdninger

 

Det sidste blogindlæg handlede om, Hvorvidt dit barn spillede for meget på computer. Det gør de fleste børn, og det er der en god grund til!

Vi kender det fra os selv. Vi gør enten det vi er bedst til eller det vi kender rigtig godt. 

Det er fordi vores hjerner elsker vaner. Vaner kan være gode til mange ting, for det gør livet lettere for os. Vi har brug for vaner.

Vanerne er det der sætter hjernen på "pitstop" - kroppen tager over, fordi vi ikke behøver, at tænke så meget over det vi gør. 

Noget af det vi plejer at gøre, og som vi gør ofte, det behøver ingen videre tankegang. 

Når vi kører bil, så har vi lært, hvor bremsen er. Det betyder at vi ikke behøver, at lede efter pedalen til bremsen hver gang vi skal bremse. 

person,kvinde,cykel,cykel,køretøj,forår

Når vi cykler, så har vi lært at holde balancen, så vi ikke hele tiden vælter når vi cykler.

Når vi børster tænder, behøver vi ikke, at tænke over hvordan tandbørsten skal skrubbe på tænderne, da vi har gjort det mange gange. 

Det er altså godt, at have vaner der fritager os, hele tiden at skulle tænke over hver bevægelse vi tager.

symbol,tænke,computer,person,social,internet

 

Desværre har vaner det også med at overtage styringen over noget af det der kræver en overvejelse, om hvorvidt det er godt eller skidt det vi er i gang med. 

Vores hjerne er desværre indrettet således, at den kan gå hen og blive en smule doven. Den tager den lette løsning, altså det genkendelige og den har en tendens til, at springe over hvor gærdet er lavest. 

ikke fordi den vil være doven, men fordi den vil på en måde gøre livet lettere for os. 

Så når dit barn vælger computerspillet igen, igen, igen og IGEN, så er det altså på en måde, fordi dit barn bare følger hjernens "dovenskab"

Når dit barn skal ud af hjernens "klør", så er der nogle der skal få den derfra. Dit barn vil følge hjernen, hvis der ikke er andre der kommer med anvisninger. 

Derfor kan det være en god ide, at lave faste tider, hvor dit barn må spille, så der ikke skal forhandles om det.

Du kan med fordel inddrage dit barn i, hvornår og hvor meget der må spilles, og hvad tid der skal spilles. Når dit barn bliver inddraget og selv er med til, at lave aftalerne, så vil dit barn også lettere tage ejerskab for aftalerne.

Skriv det gerne ned på et stykke papir, så det bliver synligt. Papiret vil også kunne bruges som en aftalekontrakt, der henvises til. På den måde er det ikke dig som forældre der "bestemmer", men aftalekontrakten, som dit barn selv har været med til at lave. 

Derefter er det vigtigt, at finde ud af, hvad dit barn skal lave i stedet for. Find sammen med dit barn frem til ideer, som dit barn kan vælge imellem. Hvis dit barn ikke har lyst til noget af det valgte, når computeren er slukket, så er det også okay hvis dit barn keder sig. Det giver ro til hjernen, og der kan åbnes der op for kreativiteten. 


Har du lagt en plan for, hvordan du kan få dit barn væk fra computeren, IPADén, eller mobilen?

 

Hvis du vil modtage mit nyhedsbrev, så klik på tilmeldingsknappen på min hjemmeside. Der kommer aktuelle nyheder med små råd og vejledninger. 

 

Kærlig hilsen

Birgit

KVIKpædagogik

www.kvikpaedagogik.dk

 

 

 

Write your text by editing it directly on this page.

JEG ER TILBAGE!

Efter flere år med ansættelse som konsulent i en af landets kommuner, har jeg nu igen startet KVIKpædagogik op. 

HVORFOR HAR JEG DET?

Jeg set og oplevet, hvordan flere børn mistrives fordi de ikke har fået udviklet sig på bestemte områder. De har det svært på det sociale og det personlige plan. Derfor har de brug for hjælp, så de kan klare sig godt igennem livet. 

HVAD KAN JEG SÅ HJÆLPE MED?

Igennem min ansættelse som pædagogisk konsulent, har jeg oplevet flere og flere børn, der har udfordringer og huller i deres udvikling. Det kan give disse børn problemer igennem hele deres opvækst og i deres ungdoms og voksenliv. Nogle af de udfordringer de vil have, vil minde om diagnoser som ADHD eller diagnoser inden for Autismespekteret. 

HVAD KAN DU FÅ HJÆLP TIL?

Noget af det jeg hjælper med er, at se, hvilke huller der er i udviklingen og arbejde med det grundlæggende som skal være til stede for, at barnet kan udvikle sig.

Lade mig give et eksempel:

Søren slår andre børn, når han kommer i konflikt. Søren ved godt han ikke må slå, men gør det igen og igen. 

Ofte vil man arbejde med, at forklare søren, at det gør ondt på den der er blevet slået. "prøv at se på Ida, hun græder" - og alligevel vil Søren slå Ida igen næste gang, der opstår en konflikt.

HVAD KAN DER SÅ GØRES?

Der er brug for at arbejde "bag om" problemet. Det kan nemlig bunde i noget barnet ikke har fået udviklet omkring sig selv (selvets udvikling). 

Det kan handle om flere ting, som barnet skal mødes i:

  • mærke smerte på en naturlig måde
  • kende til forskellige følelser
  • lave strategier, der sikrer at barnet bliver favnet af andre børn og voksne
  • blive set, hørt og forstået 

HVORDAN KAN MAN LÆRE BARNET DETTE?

Jeg har lavet online-programmer er designet til dig. Der er udførligt beskrevet, hvordan der kan arbejdes med hvert punkt. Ligesåvel som der er skemaer der kan krydses af, så du ved, hvad dit barn kan og hvad det har brug for, at få lært. 

VIRKER DET?

Jeg har hjulpet mange pædagoger og forældre med at skabe udvikling for børn der har huller i "selvets udvikling". 

Så længe der sættes fokus på problemstillingen og der arbejdes med kvalificerede metoder og redskaber der tilfører barnet positiv læring, så vil der i langt de fleste tilfælde ske en udvikling, som barnet vil få glæde af resten af livet. Det udvikles nemlig ikke bare af sig selv, for det man ikke ved man kan udvikle - udebliver. Derfor er det vigtigt, at komme igang hurtigst muligt, så barnet kan få et så "normalt" liv som muligt. 


Tak fordi du læste med! 


De bedte hilsner fra

Birgit

KVIKpædagogik

Hvis du har lyst til at følge mit nyhedsbrev kan du trykke på linket nedenfor:

wwwkvikpædagogik.dk







Write your text by editing it directly on this page.

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!