Derfor oplever dit barn, at det får skæld ud!


 

DERFOR OPLEVER DIT BARN, AT DET FÅR SKÆLD UD!

 

Da mine børn var små, kunne jeg ikke forstå, når de sagde at jeg skældte dem ud i konfliktsituationer. 

Altså når jeg selv mente, at jeg ikke havde skældt dem ud...

Jeg havde jo bare snakket med dem, synes jeg selv!

 

 

Adorible child girl with big blue eyes in grey wool knitted sweater and hat with white pompom looks at camera with hands on cheeks. Place for text, mock up, banner. Grey background.Handmade clothes Adorible child girl with big blue eyes in grey wool knitted sweater and hat with white pompom looks at camera with hands on cheeks. Place for text, mock up, banner. Grey background.Handmade clothes kids stock pictures, royalty-free photos & images

Det var først da jeg læste om følelsernes bankkonto i "7 gode vaner" af Stephen R. Covey, at jeg fandt ud af, hvad der var i spil.

Senere har jeg selv videreudviklet "følelsernes konto" som jeg beskriver i bogen "hvem kan - du kan!" skrevet af undertegnede...

 

Nå...men det som "følelsernes konto handler om er; hvordan man kan sætte ind på kontoen og hvordan man kan trække på kontoen. 

Når man sætter ind på kontoen, så giver man den anden positive følelser. Når man trækker på kontoen, så giver man den anden negative følelser. 

 

Så det var altså det der skete, når mine børn oplevede at jeg skældte dem ud. Når de havde en konflikt, som jeg blandede mig i, og kom jeg med forklaringer og gode råd, som bestemt var velmente, men det virkede bare ikke efter hensigten. 

Jeg troede, at jo mere jeg forklarede og jo flere gode råd jeg kom med, jo bedre ville det blive - MEN NEJ!

Jeg trak nemlig på kontoen...

 

Der kan være mange måder at trække på kontoen på, ligesom der heldigvis også er mange måder at sætte ind på kontoen på.

grandmother hugging her little granddaughter, reading a book Loving grandmother hugging her little granddaughter, reading a book to her. Granny telling stories to little girl. kids stock pictures, royalty-free photos & images

 

Når vi trækker på kontoen, så er det ofte de samme ting vi kommer til at sige, som vi selv er blevet mødt med. Det er en kulturarv vi har i Danmark, som mange både forældre, pædagoger og lærer stadig benytter sig af. 

 

Alle har det til fælles, at de gerne vil gøre det så godt som muligt. Derfor handler de på den konflikt der er opstået.

 

Desværre giver det bare ikke det udfald, som er tiltænkt.

Barnet oplever nemlig, at den voksen er bedrevidende, hvilket giver barnet en negativ følelse. 

 

Hvis man i stedet for sætter sig i barnets sted, og prøver at se det fra barnets perspektiv, så vil barnet opfatte situationen helt anderledes. Nu vil barnet få positive følelser istedet for. På den måde kan der sættes ind på kontoen, istedet for at trække på denne. 

 

Jo flere positive følelser barnet får - jo mere tillid vil der opstå!

- og jo mere tillid der er til stede, jo mere vil barnets selvværd vokse!

I am happy in nature Portrait of smiled girl kids stock pictures, royalty-free photos & images

 

Jeg har arbejdet med masser af børn, der har haft alt for mange negative følelser. De har været vrede, kede af det og mange har været udadreagerende. 

 

Heldigvis så kan kontoen genetableres, så der kommer masser af overskud med positive følelser. 

Ved at arbejde bevidst med at sætte ind på kontoen og undgå at trække meget på kontoen, så kan barnet blive samarbejdsvillig, glad og få dannet et godt selvværd igen.

 

Hvis du vil vide mere om følelsernes konto i "Hvem kan - du kan!" så kan du trykke på linket nedenfor, hvor bogen kan bestilles:

 

https://www.gucca.dk/hvem-kan-du-kan-bog-p380611


Her er 3 ting du kan gøre for at sætte ind på kontoen:

 

  • Få øjenkontakt og smil til dit barn
  • Ros dit barn KONKRET ( "hvor er du god til at rydde din tallerken af bordet")
  • leg med dit barn 10 min. hver dag

 

På facebook kan du se mine små videoer, om de 3 ting du kan gøre under: KVIK pædagogik

 

Kærlig hilsen 

Birgit

KVIKpædagogik

www. kvikpaedagogik.dk

facebook: KVIK pædagogik

Instagram: kvikp

 


 

 


 

 

 


 


 


 


 


 

 

 

 

 


 



Write your text by editing it directly on this page.

JEG ER TILBAGE!

Efter flere år med ansættelse som konsulent i en af landets kommuner, har jeg nu igen startet KVIKpædagogik op. 

HVORFOR HAR JEG DET?

Jeg set og oplevet, hvordan flere børn mistrives fordi de ikke har fået udviklet sig på bestemte områder. De har det svært på det sociale og det personlige plan. Derfor har de brug for hjælp, så de kan klare sig godt igennem livet. 

HVAD KAN JEG SÅ HJÆLPE MED?

Igennem min ansættelse som pædagogisk konsulent, har jeg oplevet flere og flere børn, der har udfordringer og huller i deres udvikling. Det kan give disse børn problemer igennem hele deres opvækst og i deres ungdoms og voksenliv. Nogle af de udfordringer de vil have, vil minde om diagnoser som ADHD eller diagnoser inden for Autismespekteret. 

HVAD KAN DU FÅ HJÆLP TIL?

Noget af det jeg hjælper med er, at se, hvilke huller der er i udviklingen og arbejde med det grundlæggende som skal være til stede for, at barnet kan udvikle sig.

Lade mig give et eksempel:

Søren slår andre børn, når han kommer i konflikt. Søren ved godt han ikke må slå, men gør det igen og igen. 

Ofte vil man arbejde med, at forklare søren, at det gør ondt på den der er blevet slået. "prøv at se på Ida, hun græder" - og alligevel vil Søren slå Ida igen næste gang, der opstår en konflikt.

HVAD KAN DER SÅ GØRES?

Der er brug for at arbejde "bag om" problemet. Det kan nemlig bunde i noget barnet ikke har fået udviklet omkring sig selv (selvets udvikling). 

Det kan handle om flere ting, som barnet skal mødes i:

  • mærke smerte på en naturlig måde
  • kende til forskellige følelser
  • lave strategier, der sikrer at barnet bliver favnet af andre børn og voksne
  • blive set, hørt og forstået 

HVORDAN KAN MAN LÆRE BARNET DETTE?

Jeg har lavet online-programmer er designet til dig. Der er udførligt beskrevet, hvordan der kan arbejdes med hvert punkt. Ligesåvel som der er skemaer der kan krydses af, så du ved, hvad dit barn kan og hvad det har brug for, at få lært. 

VIRKER DET?

Jeg har hjulpet mange pædagoger og forældre med at skabe udvikling for børn der har huller i "selvets udvikling". 

Så længe der sættes fokus på problemstillingen og der arbejdes med kvalificerede metoder og redskaber der tilfører barnet positiv læring, så vil der i langt de fleste tilfælde ske en udvikling, som barnet vil få glæde af resten af livet. Det udvikles nemlig ikke bare af sig selv, for det man ikke ved man kan udvikle - udebliver. Derfor er det vigtigt, at komme igang hurtigst muligt, så barnet kan få et så "normalt" liv som muligt. 


Tak fordi du læste med! 


De bedte hilsner fra

Birgit

KVIKpædagogik

Hvis du har lyst til at følge mit nyhedsbrev kan du trykke på linket nedenfor:

wwwkvikpædagogik.dk







Write your text by editing it directly on this page.

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!