At være selvhjulpen kan have en stor indflydelse på dit barns opvækst


SIDDER DU PÅ DINE HÆNDER?

- eller springer du op af stolen?

Two hands signalling thumbs up and thumbs down Hands are making indecision signals hands stock pictures, royalty-free photos & images


"Moaaar...jeg vil gerne...."

Er du typen der springer op fra stolen, når dit barn kalder?

Eller er du typen der sætter dig på dine hænder og lader dit barn selv udføre opgaven med sproglig vejledning fra dig. 

Uanset hvad du gør, så lærer dit barn noget af begge dele. 


DETTE LÆRES NÅR DU SPRINGER OP AF STOLEN

Hvis du er typen der springer op fra stolen, så:

  • lærer dit barn, at det er DINE hænder der skal udføre handlingen
  • lærer dit barn at blive hjælpeløst, fordi det ikke selv kan udføre handlingen
  • lærer dit barn at vente på voksenhjælp i dagpleje/vuggestue/børnehave/skole
  • lærer dit barn, at det ikke altid kommer med i leg med andre, fordi det bliver for passivt


DETTE LÆRES NÅR DU SÆTTER DIG PÅ DINE HÆNDER

Hvis du er typer der sætter dig på dine hænder, så:

  • lærer dit barn selv, at udføre en handling
  • lærer dit barn at få selvtillid, fordi det godt kan udføre handlinger selv
  • lærer dit barn at det ikke behøver, at vente på hjælp i dag-tilbuddet
  • lærer dit barn at udvikle legen sammen andre børn, fordi dit barn kan være aktivt handlende


Hvis du springer op fra stolen, så er det højst sandsynligt fordi du rigtig gerne vil være en god forældre, og gøre noget godt for dit barn. 

Det forholder sig bare således, at du ikke hjælper dit barn på sigt. 

hvis du synes det er svært, så kan du øve dig på at lade dit barn gøre små ting selv, så dit barn oplever at det kan mestre de krav du stiller. 

det kan være små ting som:

  • selv tage jakke ned fra knagen - og hænge den op igen
  • selv rydde sin tallerken op efter maden
  • finde en gaffel og kniv i bestikskuffen
  • selv øse mad op
  • selv øse drikkevarer op
  • selv rydde op efter sig


Dette var bare lidt forslag til at komme igang. 


SÅDAN LØSES OPGAVEN:

  • Hjælp dit barn med præcis sproglige guidning, så dit barn præcis ved hvad det skal gøre. 
  • Lad opgaven være enkel. Hvis dit barn f.eks skal rydde op, så del opgaven op. det kan feks være de blå biler eller de røde legoklodser. 
  • Brug ordet "selv" - "du har selv ryddet din tallerken af bordet" " du har selv taget jakken ned fra knagen"



 Heart made with hands Girl made a heart shape with his hands in nature. In the background of the sunset. hands stock pictures, royalty-free photos & images



Når du starter tidligt med, at lære dit barn at kunne udføre handlinger selv, så bliver dit barn god til at mestre og får en god selvtillid. 

Dette vil gøre dit barns liv lettere og vil påvirke dit barn langt ind i fremtiden. 

Dit barn vil opleve mange flere positive følelser end negative følelser, fordi dit barn får en kompetence der hedder "jeg kan selv"

Det betyder ikke, at du ikke må hjælpe dit barn af og til og gøre tjenster for dit barn. Det skal blot ikke være det der fylder mest. 


Kærlig hilsen

Birgit

KVIKpædagogik


'









Write your text by editing it directly on this page.

JEG ER TILBAGE!

Efter flere år med ansættelse som konsulent i en af landets kommuner, har jeg nu igen startet KVIKpædagogik op. 

HVORFOR HAR JEG DET?

Jeg set og oplevet, hvordan flere børn mistrives fordi de ikke har fået udviklet sig på bestemte områder. De har det svært på det sociale og det personlige plan. Derfor har de brug for hjælp, så de kan klare sig godt igennem livet. 

HVAD KAN JEG SÅ HJÆLPE MED?

Igennem min ansættelse som pædagogisk konsulent, har jeg oplevet flere og flere børn, der har udfordringer og huller i deres udvikling. Det kan give disse børn problemer igennem hele deres opvækst og i deres ungdoms og voksenliv. Nogle af de udfordringer de vil have, vil minde om diagnoser som ADHD eller diagnoser inden for Autismespekteret. 

HVAD KAN DU FÅ HJÆLP TIL?

Noget af det jeg hjælper med er, at se, hvilke huller der er i udviklingen og arbejde med det grundlæggende som skal være til stede for, at barnet kan udvikle sig.

Lade mig give et eksempel:

Søren slår andre børn, når han kommer i konflikt. Søren ved godt han ikke må slå, men gør det igen og igen. 

Ofte vil man arbejde med, at forklare søren, at det gør ondt på den der er blevet slået. "prøv at se på Ida, hun græder" - og alligevel vil Søren slå Ida igen næste gang, der opstår en konflikt.

HVAD KAN DER SÅ GØRES?

Der er brug for at arbejde "bag om" problemet. Det kan nemlig bunde i noget barnet ikke har fået udviklet omkring sig selv (selvets udvikling). 

Det kan handle om flere ting, som barnet skal mødes i:

  • mærke smerte på en naturlig måde
  • kende til forskellige følelser
  • lave strategier, der sikrer at barnet bliver favnet af andre børn og voksne
  • blive set, hørt og forstået 

HVORDAN KAN MAN LÆRE BARNET DETTE?

Jeg har lavet online-programmer er designet til dig. Der er udførligt beskrevet, hvordan der kan arbejdes med hvert punkt. Ligesåvel som der er skemaer der kan krydses af, så du ved, hvad dit barn kan og hvad det har brug for, at få lært. 

VIRKER DET?

Jeg har hjulpet mange pædagoger og forældre med at skabe udvikling for børn der har huller i "selvets udvikling". 

Så længe der sættes fokus på problemstillingen og der arbejdes med kvalificerede metoder og redskaber der tilfører barnet positiv læring, så vil der i langt de fleste tilfælde ske en udvikling, som barnet vil få glæde af resten af livet. Det udvikles nemlig ikke bare af sig selv, for det man ikke ved man kan udvikle - udebliver. Derfor er det vigtigt, at komme igang hurtigst muligt, så barnet kan få et så "normalt" liv som muligt. 


Tak fordi du læste med! 


De bedte hilsner fra

Birgit

KVIKpædagogik

Hvis du har lyst til at følge mit nyhedsbrev kan du trykke på linket nedenfor:

wwwkvikpædagogik.dk







Write your text by editing it directly on this page.

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!