Sådan får vi udviklet dagtilbuddet

images

SÅDAN UDVIKLER VI DAGTILBUDET!

Mange har en forventning om, at mange hænder kan redde alt indenfor dagtilbuddet. Det er desværre ikke min erfaring, at det KUN er løsningen på alt!

Selv om der også er brug for flere pædagoger på dagtilbuddet, så handler det i høj grad også om, hvordan pædagogernes kompetencer anvendes, så dagtilbuddene fungerer bedst mulig.  

Der er nemlig mange elementer der påvirker den komplekse hverdag, som pædagogerne er en del af. Selv om der bestemt også er brug for ansættelse af flere pædagoger i dagtilbuddene, så er det også vigtigt, at elementerne/temaerne der påvirker systemet optimeres.  


Jeg husker selv denne kompleksitet fra min egen tid som praktiserende pædagog, selv om normeringen dengang var bedre end den er idag. Jeg husker hvordan vi blandede alt sammen, når vi skulle forholde os til en udfordring.

Vi bar vores egen værdi ind i samtalen, ligesåvel som vi inddrog vores egne følelser. Vi kunne hver især kunne komme med 3-4 eksempler på, hvor slemt det stod til omkring et barn, hvorefter vi skulle finde en løsning på problemstillingen. Sammenblandingen af personlige følelser og personlige værdier, gjorde at vi blev i det "personlige domæne" og og ikke kom over i "refleksions domæne". 

Når vi så fandt en løsning som beroede på egne erfaringer, og lavede en plan for, hvordan vi ville arbejde med udfordringen, så skete der noget. Det var selvfølgelig godt at vi fandt ud af, hvordan vi ville arbejde med udfordringen, men inden da, var der opstået for mange negative følelser.


Jeg møder mange pædagoger der også har det sådan idag. De bliver fyldt med for mange negative følelser, der dræner dem. 

Følgerne ved dette er ledere, der har meget travlt med at redde et personale der er drænet for energi. Værdier, følelser, planlægning, indretning er individ afhængig, frem for at der bliver arbejdet systematisk med hvert element/tema, der tilfører mening til hverdagen og derfor bringer overskud til medarbejderne. 

Der bliver repareret og skudt med spredehagl, for at komme til en løsning, der skal hjælpe en her og nu problemstilling. Ofte mangler der et grundlæggende forarbejde, hvor der arbejdes systematisk med et element/tema af gangen, der skal sikre et ejerskab for hver enkel medarbejder. Dette skal være den rettesnor der skaber en fælles retning i det pædagogiske arbejde.

Når man er en del af et kompleks system, så er der brug for, at nogle kan skille tingene lidt ad, så det kan forståes mindre komplekst. Det kræver et helikopterperspektiv, hvilket er et ret stort analysearbejde

Dette analyse arbejde har jeg brugt tid på, og jeg har her opstillet de faktorer der påvirker et hvert dagtilbudssystem. (Fra bogen Hvem kan - du kan!  Skrevet af undertegnede).


Den grundlæggende faktor er Kommunikation der skaber samarbejde.


Derefter kommer disse elementer: 

📍 Personalet (alle) 👉 Fælles værdier skal skabe fælles retning af det daglige pædagogiske arbejde.

📍 Rammerne 👉  Pædagogisk  indretning skal virke som en ekstra pædagog

📍 Planlægning 👉 Didaktiske overvejelser, skal sikre nærvær og fordybelse.  

📍 Børnene  👉 Almen og specialpædagogisk viden skal sikre inklusion af alle børn.

📍Forædrene og eksterne samarbejdspartnere 👉 konkrete handlingsplaner skal sikre målrettet udvikling.


Jo mere der er styr på hvert enkelt element/tema, jo mere arbejdsro får pædagogerne til det daglige pædagogiske arbejde. 

Jo mere arbejdsro de har, jo mere vii de opleve at de lykkedes i hverdagen.

Jo mere de oplever at lykkedes, jo flere børn vil de kunne inkludere og udvikle.

Jo flere børn de inkluderer og udvikler, jo bedre et dagtilbud får vi! 



















Write your text by editing it directly on this page.

JEG ER TILBAGE!

Efter flere år med ansættelse som konsulent i en af landets kommuner, har jeg nu igen startet KVIKpædagogik op. 

HVORFOR HAR JEG DET?

Jeg set og oplevet, hvordan flere børn mistrives fordi de ikke har fået udviklet sig på bestemte områder. De har det svært på det sociale og det personlige plan. Derfor har de brug for hjælp, så de kan klare sig godt igennem livet. 

HVAD KAN JEG SÅ HJÆLPE MED?

Igennem min ansættelse som pædagogisk konsulent, har jeg oplevet flere og flere børn, der har udfordringer og huller i deres udvikling. Det kan give disse børn problemer igennem hele deres opvækst og i deres ungdoms og voksenliv. Nogle af de udfordringer de vil have, vil minde om diagnoser som ADHD eller diagnoser inden for Autismespekteret. 

HVAD KAN DU FÅ HJÆLP TIL?

Noget af det jeg hjælper med er, at se, hvilke huller der er i udviklingen og arbejde med det grundlæggende som skal være til stede for, at barnet kan udvikle sig.

Lade mig give et eksempel:

Søren slår andre børn, når han kommer i konflikt. Søren ved godt han ikke må slå, men gør det igen og igen. 

Ofte vil man arbejde med, at forklare søren, at det gør ondt på den der er blevet slået. "prøv at se på Ida, hun græder" - og alligevel vil Søren slå Ida igen næste gang, der opstår en konflikt.

HVAD KAN DER SÅ GØRES?

Der er brug for at arbejde "bag om" problemet. Det kan nemlig bunde i noget barnet ikke har fået udviklet omkring sig selv (selvets udvikling). 

Det kan handle om flere ting, som barnet skal mødes i:

  • mærke smerte på en naturlig måde
  • kende til forskellige følelser
  • lave strategier, der sikrer at barnet bliver favnet af andre børn og voksne
  • blive set, hørt og forstået 

HVORDAN KAN MAN LÆRE BARNET DETTE?

Jeg har lavet online-programmer er designet til dig. Der er udførligt beskrevet, hvordan der kan arbejdes med hvert punkt. Ligesåvel som der er skemaer der kan krydses af, så du ved, hvad dit barn kan og hvad det har brug for, at få lært. 

VIRKER DET?

Jeg har hjulpet mange pædagoger og forældre med at skabe udvikling for børn der har huller i "selvets udvikling". 

Så længe der sættes fokus på problemstillingen og der arbejdes med kvalificerede metoder og redskaber der tilfører barnet positiv læring, så vil der i langt de fleste tilfælde ske en udvikling, som barnet vil få glæde af resten af livet. Det udvikles nemlig ikke bare af sig selv, for det man ikke ved man kan udvikle - udebliver. Derfor er det vigtigt, at komme igang hurtigst muligt, så barnet kan få et så "normalt" liv som muligt. 


Tak fordi du læste med! 


De bedte hilsner fra

Birgit

KVIKpædagogik

Hvis du har lyst til at følge mit nyhedsbrev kan du trykke på linket nedenfor:

wwwkvikpædagogik.dk







Write your text by editing it directly on this page.

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!