Sådan får vi udviklet dagtilbuddet (2)

istockphoto-1310605549-612x612

SÅDAN FÅR VI UDVIKLET DAGTILBUDDET (fortsat 2)

- Kommunikationen er bygget på positive følelser


Første step til, at kunne udvikle dagtilbuddet, at der er tillid imellem børn, medarbejdere, ledere og forældre. Hvis tilliden ikke er til stede eller meget lille, så er der stor chance for at der sker meget lidt udvikling. 

Det vil de fleste nok være enig med mig i.

Tillid er også nøglen til god kommunikation. Meget tillid er nøglen til MEGET god kommunikation. 

Imens alle nikker, så oplever jeg dog ofte, at der er mange steder dette ikke finder sted.


Hvorfor så ikke det? 


Det er simpelt hen fordi vi ikke ved, hvordan vi kan måle tillid. Vi går ind for det, men det er et lidt fluffy begreb. 

Der findes mange kommunikationsmodeller, der alle kan noget forskelligt. 

Jeg arbejder selv med en model, der bliver målt på følelser. jo flere positive følelser der er til stede, jo større er tilliden.

Modellen er så enkel og så let at følge, at der er mange der får en AHA oplevelse. De får faktisk også deres egne svar på, hvorfor der er noget der gået skævt eller lykkedes godt,  i forhold til tilliden. 

Kommunikationen er bygget på følelser. De positive følelser og de negative følelser. Intet andet!

Der kan sættes ind på kontoen og der kan trækkes på kontoen! jo flere positive følelser, jo bedre går kommunikationen!


Jeg møder mange pædagoger (og andre faggrupper for den sags skyld), der siger og gør noget, som giver den anden en negativ følelse. 

Det er ikke fordi de er dårlige mennesker. Det handler om, at de er båret af en kultur personligt og fagligt, hvor dette er måden at gribe noget an. 


Når jeg er særligt optaget af, hvordan vi kan give børnene positive følelser, så er det fordi, vi har en kultur, hvor vi selv er med til at skabe visse problemer.

Der kan være mange grunde til, at der er flere og flere børn og unge der ikke trives og en af dem handler om, hvordan mange børn ikke bliver set, mødt og forstået. De bliver simpelthen fyldt op med for mange negative følelser. 


Mange unge og voksne går til psykologer, psykiater eller bare har det af h...til.

Alt hvad der foregår i barndommen sætter sig som følelser i barnets system. Alle de negative følelser, bliver koblet på nye oplevelser og erfaringer. De negative følelser vokser og vokser og går nedad på følelsernes konto i stedet for opad.

Derfor er det så vigtigt, at vi gør alt hvad vi kan for, at få sat ind med positive følelser, så følelsernes konto vokser opad.


Nu er det ikke sådan, at børnene ikke må få negative følelser når man arbejder med følelsernes konto.

De må gerne have negative følelser, og det er netop bl.a. her der er brug for at ændre kulturen. 

Børn der har negative følelser, bliver ofte mødt på en måde, der får den negative følelse til at blive i deres psykiske system. Denne negative følelse aktiverer krybdyrhjernen, der vil få barnet til at løbe væk, slå fra sig eller blive helt handlingslammet . Hvis dette gentager sig alt for ofte, så vil denne stress tilstand udløse en konstant følelse af frygt og angst. 


Når vi istedet møder børnene på en måde, hvor barnet får behandlet den negative følelse med det samme, og får vendt den negative følelse til en positiv følelse. Så bliver barnet ikke overbelaster i sit psykiske system ved at bære på en negativ følelse. På den måde kan barnet 


Det er vigtigt, at vi som fag profesionelle (pædagoger og lærere) får ændret denne kultur, så vi møder børnene på en måde, så børnene bliver de nye kulturbærere, der skaber tillid. 

Tilliden vil sætte sig i barnets psykiske system, og barnet vil kunne klare at møde både modstand og udfordringer, når barnets system er tanket op med positive følelser. 




Write your text by editing it directly on this page.

JEG ER TILBAGE!

Efter flere år med ansættelse som konsulent i en af landets kommuner, har jeg nu igen startet KVIKpædagogik op. 

HVORFOR HAR JEG DET?

Jeg set og oplevet, hvordan flere børn mistrives fordi de ikke har fået udviklet sig på bestemte områder. De har det svært på det sociale og det personlige plan. Derfor har de brug for hjælp, så de kan klare sig godt igennem livet. 

HVAD KAN JEG SÅ HJÆLPE MED?

Igennem min ansættelse som pædagogisk konsulent, har jeg oplevet flere og flere børn, der har udfordringer og huller i deres udvikling. Det kan give disse børn problemer igennem hele deres opvækst og i deres ungdoms og voksenliv. Nogle af de udfordringer de vil have, vil minde om diagnoser som ADHD eller diagnoser inden for Autismespekteret. 

HVAD KAN DU FÅ HJÆLP TIL?

Noget af det jeg hjælper med er, at se, hvilke huller der er i udviklingen og arbejde med det grundlæggende som skal være til stede for, at barnet kan udvikle sig.

Lade mig give et eksempel:

Søren slår andre børn, når han kommer i konflikt. Søren ved godt han ikke må slå, men gør det igen og igen. 

Ofte vil man arbejde med, at forklare søren, at det gør ondt på den der er blevet slået. "prøv at se på Ida, hun græder" - og alligevel vil Søren slå Ida igen næste gang, der opstår en konflikt.

HVAD KAN DER SÅ GØRES?

Der er brug for at arbejde "bag om" problemet. Det kan nemlig bunde i noget barnet ikke har fået udviklet omkring sig selv (selvets udvikling). 

Det kan handle om flere ting, som barnet skal mødes i:

  • mærke smerte på en naturlig måde
  • kende til forskellige følelser
  • lave strategier, der sikrer at barnet bliver favnet af andre børn og voksne
  • blive set, hørt og forstået 

HVORDAN KAN MAN LÆRE BARNET DETTE?

Jeg har lavet online-programmer er designet til dig. Der er udførligt beskrevet, hvordan der kan arbejdes med hvert punkt. Ligesåvel som der er skemaer der kan krydses af, så du ved, hvad dit barn kan og hvad det har brug for, at få lært. 

VIRKER DET?

Jeg har hjulpet mange pædagoger og forældre med at skabe udvikling for børn der har huller i "selvets udvikling". 

Så længe der sættes fokus på problemstillingen og der arbejdes med kvalificerede metoder og redskaber der tilfører barnet positiv læring, så vil der i langt de fleste tilfælde ske en udvikling, som barnet vil få glæde af resten af livet. Det udvikles nemlig ikke bare af sig selv, for det man ikke ved man kan udvikle - udebliver. Derfor er det vigtigt, at komme igang hurtigst muligt, så barnet kan få et så "normalt" liv som muligt. 


Tak fordi du læste med! 


De bedte hilsner fra

Birgit

KVIKpædagogik

Hvis du har lyst til at følge mit nyhedsbrev kan du trykke på linket nedenfor:

wwwkvikpædagogik.dk







Write your text by editing it directly on this page.

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!