Sådan får vi udviklet dagtilbuddet (4)

istockphoto-907634190-612x612

Sådan får vi udviklet dagtilbuddet

Den pædagogiske indretning skaber både mere ro og kan udvikle kompetencer. 

Om bygningerne/rammerne er nye eller gamle betyder ikke alt for pædagogikkens betingelser. Det er hvordan rammerne benyttes, der betyder rigtig meget for pædagogikkens betingelser.

Rammerne handler ikke bare om kvadratmeter, men også om, hvordan kvadratmeterne benyttes, så de skaber gode betingelser for, at det pædagogiske personale og børnene kan opleve en indholdsrig hverdag. 

Der må træffes et valg med indretningen, så der er gjort tanker over, hvad indretningen skal afspejle og hvad der er tiltænkt af læringsmuligheder. 

Et rum med et en legokasse og et bord, vil måske nok vise børnene, at det er et rum beregnet til LEGO-byggeri. Der vil dog være børn der ikke vil vide, hvordan de skal benytte dette rum. Børn der er konkrettænkende vil hurtigt kede sig og søge væk. 

Når rummet derimod bliver indrettet med billeder der visualiserer, hvordan der kan bygges figurer og med inspirerende bygge-modeller, så vil de konkrettænkende børn have andre forudsætninger for at træde ind i legen. 

Det kan også være plader med landskaber og forskellige universer, der appelerer til, fantasifigurer ligesåvel som konkrete figurer.

Når rummet ikke er "koldt" mere, men bliver blødt op med billeder, planter og andet legetøj, der kan kobles til LEGOlegen, så vil børnene lettere kunne blive inspireret og blive fordybet i legen. 

Det samme gælder det pædagogiske personale, der skal være inspirator for børnene. De skal selv føle et engagement, og være tændt på legen. 


Indretningen af et dagtilbud, kan kaldes "den ekstra pædagog". Det er her rammerne kan visualisere, tydeliggøre, inspirere til leg og fordybelse. 

Legetøjet kan jo benyttes til, at udvikle børnene på forskellige områder. Det er ikke bare tidsfordriv, men legen tilfører barnet en eller flere kompetencer.

Eksempelvis kan konstruktionslegetøj som LEGO, benyttes til at udvikle den abstrakte tænkning. Ligesom dukkelege kan være med til at udvikle nogle sociale kompetencer. 

Hvert rum skal gerne kunne være sådan, at et hvert barn kan træde ind i rummet og deltage i legen. Nogle børn vil kunne lege uden en voksen, fordi de er selvkørende og har de kompetencer det kræves for at lege i rummet. Andre børn skal have mere guidning for at kunne udvikle de kompetencer, der kræves for at være i rummet. 


Indretningen kan ikke stå alene. Det er det pædagogiske personale der skal vise børnene,  hvordan rummet kan benyttes.  Det er personalet der skal være forbillede og inspirator for børnene, ved at vise og guide børnene til spændende lege, der skaber nysgerrighed og fordybelse. Rummet supplerer det pædagogiske personales pædagogik og træder på den måde ind som "den ekstra pædagog", der kan sørge for ro, nærvær og fordybelse.




Write your text by editing it directly on this page.

JEG ER TILBAGE!

Efter flere år med ansættelse som konsulent i en af landets kommuner, har jeg nu igen startet KVIKpædagogik op. 

HVORFOR HAR JEG DET?

Jeg set og oplevet, hvordan flere børn mistrives fordi de ikke har fået udviklet sig på bestemte områder. De har det svært på det sociale og det personlige plan. Derfor har de brug for hjælp, så de kan klare sig godt igennem livet. 

HVAD KAN JEG SÅ HJÆLPE MED?

Igennem min ansættelse som pædagogisk konsulent, har jeg oplevet flere og flere børn, der har udfordringer og huller i deres udvikling. Det kan give disse børn problemer igennem hele deres opvækst og i deres ungdoms og voksenliv. Nogle af de udfordringer de vil have, vil minde om diagnoser som ADHD eller diagnoser inden for Autismespekteret. 

HVAD KAN DU FÅ HJÆLP TIL?

Noget af det jeg hjælper med er, at se, hvilke huller der er i udviklingen og arbejde med det grundlæggende som skal være til stede for, at barnet kan udvikle sig.

Lade mig give et eksempel:

Søren slår andre børn, når han kommer i konflikt. Søren ved godt han ikke må slå, men gør det igen og igen. 

Ofte vil man arbejde med, at forklare søren, at det gør ondt på den der er blevet slået. "prøv at se på Ida, hun græder" - og alligevel vil Søren slå Ida igen næste gang, der opstår en konflikt.

HVAD KAN DER SÅ GØRES?

Der er brug for at arbejde "bag om" problemet. Det kan nemlig bunde i noget barnet ikke har fået udviklet omkring sig selv (selvets udvikling). 

Det kan handle om flere ting, som barnet skal mødes i:

  • mærke smerte på en naturlig måde
  • kende til forskellige følelser
  • lave strategier, der sikrer at barnet bliver favnet af andre børn og voksne
  • blive set, hørt og forstået 

HVORDAN KAN MAN LÆRE BARNET DETTE?

Jeg har lavet online-programmer er designet til dig. Der er udførligt beskrevet, hvordan der kan arbejdes med hvert punkt. Ligesåvel som der er skemaer der kan krydses af, så du ved, hvad dit barn kan og hvad det har brug for, at få lært. 

VIRKER DET?

Jeg har hjulpet mange pædagoger og forældre med at skabe udvikling for børn der har huller i "selvets udvikling". 

Så længe der sættes fokus på problemstillingen og der arbejdes med kvalificerede metoder og redskaber der tilfører barnet positiv læring, så vil der i langt de fleste tilfælde ske en udvikling, som barnet vil få glæde af resten af livet. Det udvikles nemlig ikke bare af sig selv, for det man ikke ved man kan udvikle - udebliver. Derfor er det vigtigt, at komme igang hurtigst muligt, så barnet kan få et så "normalt" liv som muligt. 


Tak fordi du læste med! 


De bedte hilsner fra

Birgit

KVIKpædagogik

Hvis du har lyst til at følge mit nyhedsbrev kan du trykke på linket nedenfor:

wwwkvikpædagogik.dk







Write your text by editing it directly on this page.

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!