Sådan får vi udviklet dagtilbuddet (5)

istockphoto-1060110696-612x612

SÅDAN FÅR VI UDVIKLET DAGTILBUDDET (5)

- Planlægning og didaktiske overvejelser

 

Hverdagen i et dagtilbud kan hurtigt virke hektisk og nogle gange kaotisk, hvis hverdagen bliver præget mere eller mindre af tilfældige valg.

Børnene vil vælge det de i forvejen kender og er gode til. De fleste børn vil vælge de samme lege, de samme aktiviteter, eller de samme måder at lave forstyrrelser på.

Hvis der ikke er en plan for, hvad hverdagen skal indeholde, så vil ansvaret blive lagt ud på børnene.

Hverdagen kan blive præget af tilfældigheder, hvor fagligheden vil have svære betingelser, fordi det kan handle om at skabe ro eller løse konflikter. 

Det vil dræne personalet, fordi de ikke oplever en indre tilfredshed i Deres pædagogiske arbejde. 

 

Ansvaret skal ligge hos ledelsen og pædagogerne, der sammen skal lave en plan for hverdagen, ugen, måneden og året.

Når det pædagogiske personale ved, hvad de skal lave så snart de er mødt ind på arbejdet, så vil de opleve en større faglig tilfredshed. De kan med overordnede planer over hverdagens indhold opleve, hvordan de vil få børnene tættere på, så der vil være tid til nærvær og fordybelse. 

Hvis det pædagogiske personale samtidig benytter Deres egne spidskompetencer i hverdagen sammen med børnene, vil de blive mere motiverede i Deres arbejde. Det er nemlig sjovere, at tilrettelægge en leg eller aktivitet hvor egen spidskompetencer anvendes.  Hvor de pædagogiske overvejelser, er baserede på et stykke arbejde som vedkommende selv brænder for, vil uden tvivl give mere mening i dagligdagen.

Det meningsfulde pædagogiske arbejde skaber gode betingelser for reflektion af det pædagogiske arbejde. Det handler nu ikke længere om, at reflektere om sin egen praksis ud fra tilfældig hverdag, men om en hverdag, der hviler på velovervejet planlægning. Det vil give pædagogen mulighed for, at udveksle indhold og pædagogik med kollegaer, der hviler på planlægning og pædagogiske overvejelser. 

 

 

 



 

 

 

 



 

 

 

Write your text by editing it directly on this page.

JEG ER TILBAGE!

Efter flere år med ansættelse som konsulent i en af landets kommuner, har jeg nu igen startet KVIKpædagogik op. 

HVORFOR HAR JEG DET?

Jeg set og oplevet, hvordan flere børn mistrives fordi de ikke har fået udviklet sig på bestemte områder. De har det svært på det sociale og det personlige plan. Derfor har de brug for hjælp, så de kan klare sig godt igennem livet. 

HVAD KAN JEG SÅ HJÆLPE MED?

Igennem min ansættelse som pædagogisk konsulent, har jeg oplevet flere og flere børn, der har udfordringer og huller i deres udvikling. Det kan give disse børn problemer igennem hele deres opvækst og i deres ungdoms og voksenliv. Nogle af de udfordringer de vil have, vil minde om diagnoser som ADHD eller diagnoser inden for Autismespekteret. 

HVAD KAN DU FÅ HJÆLP TIL?

Noget af det jeg hjælper med er, at se, hvilke huller der er i udviklingen og arbejde med det grundlæggende som skal være til stede for, at barnet kan udvikle sig.

Lade mig give et eksempel:

Søren slår andre børn, når han kommer i konflikt. Søren ved godt han ikke må slå, men gør det igen og igen. 

Ofte vil man arbejde med, at forklare søren, at det gør ondt på den der er blevet slået. "prøv at se på Ida, hun græder" - og alligevel vil Søren slå Ida igen næste gang, der opstår en konflikt.

HVAD KAN DER SÅ GØRES?

Der er brug for at arbejde "bag om" problemet. Det kan nemlig bunde i noget barnet ikke har fået udviklet omkring sig selv (selvets udvikling). 

Det kan handle om flere ting, som barnet skal mødes i:

  • mærke smerte på en naturlig måde
  • kende til forskellige følelser
  • lave strategier, der sikrer at barnet bliver favnet af andre børn og voksne
  • blive set, hørt og forstået 

HVORDAN KAN MAN LÆRE BARNET DETTE?

Jeg har lavet online-programmer er designet til dig. Der er udførligt beskrevet, hvordan der kan arbejdes med hvert punkt. Ligesåvel som der er skemaer der kan krydses af, så du ved, hvad dit barn kan og hvad det har brug for, at få lært. 

VIRKER DET?

Jeg har hjulpet mange pædagoger og forældre med at skabe udvikling for børn der har huller i "selvets udvikling". 

Så længe der sættes fokus på problemstillingen og der arbejdes med kvalificerede metoder og redskaber der tilfører barnet positiv læring, så vil der i langt de fleste tilfælde ske en udvikling, som barnet vil få glæde af resten af livet. Det udvikles nemlig ikke bare af sig selv, for det man ikke ved man kan udvikle - udebliver. Derfor er det vigtigt, at komme igang hurtigst muligt, så barnet kan få et så "normalt" liv som muligt. 


Tak fordi du læste med! 


De bedte hilsner fra

Birgit

KVIKpædagogik

Hvis du har lyst til at følge mit nyhedsbrev kan du trykke på linket nedenfor:

wwwkvikpædagogik.dk







Write your text by editing it directly on this page.

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!