Sådan får vi udviklet dagtilbuddet (6)

istockphoto-1074078616-612x612

 


SÅDAN FÅR VI UDVIKLET DAGTILBUDDET (6)

- Børns udvikling

 

Det kan være et stort arbejde, at sørge for at det enkelte barn er i trivsel og udvikling. Det pædagogiske personale kan ofte være på overarbejde. Især hvis der skal en specialpædagogisk indsats til. 

Personalet kommer ofte til kort, fordi de ikke er rustet til at varetage et specialpædagogisk arbejde. De har ofte ikke nok viden på området, hvilket gør opgaven vanskelig at varetage. 

Som det ser ud nu mange steder, så skal personalet igennem en procedure for, at få tildelt ressourcer til vejledning, ekstra timer eller faglige vurderinger. 

Mange børn får derfor ikke de rigtige betingelser for at udvikle sig i mellem tiden. Disse børn får en oplevelse af sig selv, der hviler på negative følelser omkring deres hverdag. 

Personalet bliver overbelastet, for ikke at glemme forældrene der føler sig magtesløse, fordi de ikke kan handle på situationen. 

 

Hvis vi skal undgå, at problemstilingerne vokser sig for store, så må der se på, hvad der skal til for at lave en tidlig indsats. 

Hvis vi bliver ved med at gøre mere af det samme, så FÅR VI MERE AF DET SAMME. 

Der er noget der tyder på, at der kommer flere og flere børn, der har brug for ekstra indsatser. 

Den specialpædagogiske viden skal opdateres og udvides med udviklingspsykologiens anvendelsesmuligheder, som alle burde vide noget mere omkring. Den hviler nemlig på bl.a.

Daniel Sterns teorier, det er ikke bare handler om hvad vi er sammen om, men måden vi er sammen om det på. Daniel Sterns udviklings psykologi kan udvikle barnets "selv", der gør

barnet i stand til, at kunne indgå i relationer med andre mennesker, fordi det har fået udviklet kompetencer til at møde andre.

 

Mange børn der skal have "et special pædagogisk tilbud" mangler grundlæggende kompetencer, fordi der ikke er nogle der har arbejdet systematisk med det som er fraværende.

Hvis der "kun" sættes rammer op for barnet, så barnet kan rummes, så vil udviklingen have ringe betingelser.

Det handler ikke bare om, at rumme barnet, men om at barnet kan inkluderes i fællesskabet, netop fordi kompetencerne bliver færdigudviklet.  

Det pædagogiske personale vil opleve meget mere succes i Deres dagligdag, når de selv kan løfte en udvikling til et andet niveau. Det vil ikke gør dem ikke handlingslammet, men

handlingsparate når de ved, hvad de selv kan arbejde med. 

 

 

 

 

 

 

 


 


 

 


 

 

 

 

 

 


                                          

 

 

 

 

 













Write your text by editing it directly on this page.

JEG ER TILBAGE!

Efter flere år med ansættelse som konsulent i en af landets kommuner, har jeg nu igen startet KVIKpædagogik op. 

HVORFOR HAR JEG DET?

Jeg set og oplevet, hvordan flere børn mistrives fordi de ikke har fået udviklet sig på bestemte områder. De har det svært på det sociale og det personlige plan. Derfor har de brug for hjælp, så de kan klare sig godt igennem livet. 

HVAD KAN JEG SÅ HJÆLPE MED?

Igennem min ansættelse som pædagogisk konsulent, har jeg oplevet flere og flere børn, der har udfordringer og huller i deres udvikling. Det kan give disse børn problemer igennem hele deres opvækst og i deres ungdoms og voksenliv. Nogle af de udfordringer de vil have, vil minde om diagnoser som ADHD eller diagnoser inden for Autismespekteret. 

HVAD KAN DU FÅ HJÆLP TIL?

Noget af det jeg hjælper med er, at se, hvilke huller der er i udviklingen og arbejde med det grundlæggende som skal være til stede for, at barnet kan udvikle sig.

Lade mig give et eksempel:

Søren slår andre børn, når han kommer i konflikt. Søren ved godt han ikke må slå, men gør det igen og igen. 

Ofte vil man arbejde med, at forklare søren, at det gør ondt på den der er blevet slået. "prøv at se på Ida, hun græder" - og alligevel vil Søren slå Ida igen næste gang, der opstår en konflikt.

HVAD KAN DER SÅ GØRES?

Der er brug for at arbejde "bag om" problemet. Det kan nemlig bunde i noget barnet ikke har fået udviklet omkring sig selv (selvets udvikling). 

Det kan handle om flere ting, som barnet skal mødes i:

  • mærke smerte på en naturlig måde
  • kende til forskellige følelser
  • lave strategier, der sikrer at barnet bliver favnet af andre børn og voksne
  • blive set, hørt og forstået 

HVORDAN KAN MAN LÆRE BARNET DETTE?

Jeg har lavet online-programmer er designet til dig. Der er udførligt beskrevet, hvordan der kan arbejdes med hvert punkt. Ligesåvel som der er skemaer der kan krydses af, så du ved, hvad dit barn kan og hvad det har brug for, at få lært. 

VIRKER DET?

Jeg har hjulpet mange pædagoger og forældre med at skabe udvikling for børn der har huller i "selvets udvikling". 

Så længe der sættes fokus på problemstillingen og der arbejdes med kvalificerede metoder og redskaber der tilfører barnet positiv læring, så vil der i langt de fleste tilfælde ske en udvikling, som barnet vil få glæde af resten af livet. Det udvikles nemlig ikke bare af sig selv, for det man ikke ved man kan udvikle - udebliver. Derfor er det vigtigt, at komme igang hurtigst muligt, så barnet kan få et så "normalt" liv som muligt. 


Tak fordi du læste med! 


De bedte hilsner fra

Birgit

KVIKpædagogik

Hvis du har lyst til at følge mit nyhedsbrev kan du trykke på linket nedenfor:

wwwkvikpædagogik.dk







Write your text by editing it directly on this page.

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!